Uncategorized

Vurderer du å selge varer i Kina? Start nå!

Visste du at ved å satse på det kinesiske markedet kan du selge til over 1,3 milliarder nye potensielle kunder? Bare ved å få et produkt som slår igjennom i Kina, kan føre til flere millioner salg! Det kinesiske markedet åpner mer og mer opp for kjøp og salg, og det blir dermed mye lettere å være tilgjengelig på markedet deres.  

I går hadde vi en spennende og inspirerende forelesning med gjesteforeleser Bård Kvamme, som jeg vil si er en ekspert på det kinesiske markedet. Hans mål har vært å få så mye kunnskap som mulig om temaet, og var deretter med på etablere Porsgrunds Porselænsfabrik & Hadeland Glassverk sine produkter i det kinesiske markedet. Derfor skal i dette blogginnlegget skrive om noen av de viktigste punktene jeg plukket opp fra gårsdagens forelesning.

Hvorfor selge varer til Kina?

Det første og viktigste punktet jeg vil nevne er at Kina har den nest største økonomien i verden, og er verdens største handelsnasjon. Innbyggertallet til Kina ligger i dag på over 1,3 milliarder mennesker, med en middelklasse i stor vekst og en økende interesse for internasjonale produkter. Dette vil si at Kina har et hav av potensielle kunder dersom du leverer riktig produkt.

Hentet fra: https://asianabsolute.com.au/blog/e-commerce-in-china-what-australian-businesses-need-to-know/

Interessen for nordiske og europeiske produkter vokser stadig høyere for innbyggerne i Kina. Du har kanskje sett gjengen med kinesiske turister som står og tar bilder av norske attraksjoner? Vel disse har ofte stor interesse i de europeiske landene de besøker og tar gjerne med seg en Marius-genser hjem. Kvamme fortalte oss under forelesningen at flere kinesere som har flyttet til Norden for en stund, gjerne kjøper flere produkter med nordisk preg og enten tar det med seg hjem, eller selger de på kinesiske nettsider.  

Den kinesiske kundereisen er annerledes enn vår

Den typiske kinesiske kunde krever 9 interaksjoner eller eksponeringer av produktet før kjøpsavgjørelsen, som er 3 mer enn vi i vestlige land behøver. I Norge kaster vi ofte personlig informasjon utover alt. Banken, online butikker og offentlige systemer er steder vi har null problemer om å oppgi informasjon til. For kineserne er dette annerledes, fordi tilliten deres er lavere og dermed blir terskelen lavere for å kjøpe ting de ikke har hørt noe om eller finner nok informasjon om. Det er altså flere ting det er viktig å ha i orden når man skal selge til det kinesiske markedet.

Kinesisk og tilgjengelig kundeservice er essensielt

En av tingene er kinesisk kundeservice. Terskelen deres blir mye lavere dersom det er et nummer de kan ringe og stille spørsmål når de blir usikre. Dette fører til at man blir tatt mer seriøst, og man etablerer en trygg assosiasjon til merkevaren. Bård Kvamme fortalte at de brukte kinesiske hjemmeværende husmødre for kundeservicebiten i sitt prosjekt, noe som fungerte veldig bra. Husmødrene fikk god opplæring på produktene, og dersom det kom et spørsmål de ikke kunne svare på ble de sendt videre til ledelsen. Tilgjengelig kundeservice 24/7 er essensielt i Kina.

Vær tilgjengelig på alle Kinas sosiale medieplattformer

Det å prøve å bli tilgjengelig via Facebook, Twitter, Youtube eller til og med via google ads i Kina er helt håpløst. Kina er i sin egen sosiale medieboble med en brannmur rundt landet som gjør det vanskelig for innbyggerne der å bruke samme apper som vi gjør. De har derfor sine egne sosiale medieapper som de bruker på samme måte som oss. Jeg nevnte tidligere at kineserne krever 9 interaksjoner eller eksponeringer med merket/produktet før kjøpsavgjørelsen, og derfor blir dette punktet ekstra viktig å huske på. Ved å være tilgjengelig på alle de kjente sosiale medieappene vil produktet ditt fortere bli gjenkjent og sett på som mer troverdig.

Noen av de viktigste sosiale medieappene som er lurt å bemerke seg er: WeChat, Weibo, Xiaohongshu (eller kjent som The little Red Book), Douyin og Meipai. Som jeg har forstått er WeChat, Weibo og The little Red Book de største.

Hentet fra: https://medium.muz.li/what-makes-wechat-so-successful-5d4795c96e1d

WeChat er en app som er satt sammen av de viktigste kvalitetene til andre sosiale medieapper vi er kjent med. I bunn og grunn er den skapt for kommunikasjon, men i tillegg til chattefunksjon kan man også blant annet dele stories, ringe og ha videosamtaler, sjekke ut og følge med på influencere og merkevarer og shoppe via miniapper som er liket til appen hvor du også kan betale med appen.   

Med Weibo kan man bruke «mikroblogging» for markedsføring. Man kan sammenligne denne appen med Twitter. Plattformen The little Red Book er mer lik Pinterest hvor man kan dele inspirerende bilder og produkter, hvor man har muligheten til å nå interesserte kunder, da de får opp produktet ditt basert på hva de søker på.

JD.COM og Tmall: To av Kinas største online retail stores

Det er mer avansert å starte opp en nettbutikk i Kina enn i Norge, men det er andre muligheter for å selge ting. Gjennom plattformene JD.com og Tmall Global kan du opprette sider hvor du selger produktene dine på deres side. Det er mulig og velge alt av design, produkter og hvor mange produkter du vil selge selv, og det gir muligheten til å selge produktene dine gjennom en side kineserne allerede stoler på.

Tmall Global utgjør over 50% av markedsandelene i Kina og snakkes ofte om blant utenlandske nettbutikker. Hvis du planlegger å eksportere til Kina, bør du absolutt ta en titt på dette nettstedet. På Tmall finner du veldig mange distributører som selger klær, så dersom du vurderer å satse på klær er dette et sted som er verdt å tenke på selge gjennom.

JD.com er også en av Kinas største retailer med en omsetning på 67,2 milliarder amerikanske dollar. På JD finner du mer produkter som kjøkkenutstyr, dekor og andre elektroniske produkter. Kunder i Kina gjenkjenner JD.com et sted som garanterer merkekvalitet. Dette er en utrolig fordel da kineserne ikke har tillit til merker de ikke har sett før. Om du vil etablere merket ditt i Kina kan det derfor være en stor fordel å selge produkter gjennom JD.com først, slik at kundene blir kjent med produktene og merket.  

Hentet fra: https://www.marketingtochina.com/e-commerce-in-china-know-your-marketplaces/

«Mobile first!»

90% + av alle salg gjort gjennom JD.com er gjort gjennomført via en telefon. «Mobile first» gjelder egentlig for hele Kina, da de fleste bruker mobilen for å kjøpe og oppdage nye ting og produkter. Derfor er det ekstremt viktig å tenke på hvordan du designer dine nettsider i forhold til hvor bra det vil se ut når de klikker seg inn via telefonen. Mobildesignet er mye viktigere enn hvordan nettsiden vil se ut via nettleseren på PC-en.

Noen tips til hva man bør ha i bakhodet om man velger det kinesiske markedet

  • Fargen rød: Ifølge Bård Kvamme blir det solgt overraskende mye mer av røde produkter enn andre. Så om du vurderer å selge en interiørkolleksjon eller klær, kan det være smart å slenge inn litt røde nyanser her og der.
  • Emballasjen pakken kommer i har utrolig mye å si i Kina. Man kan ta mye høyere betalt for varen dersom man bruker litt ekstra ressurser på å sende varen i en fin emballasje.
  • Sikkerheten er viktig for plattformer som JD.com. De kvalitetssikrer alt før de lar merkevaren selge på plattformen sin. Kvamme fortalte i forelesning at de ikke hadde stemplet papirene de sendte, og fikk de rett i retur på grunn av mangelen. De ringte også opp banken de brukte for å være sikre på økonomi.
  • Serveren til nettstedet bør ligge i Kina på grunn av blant annet opplastningstiden på nettstedet. Dersom serveren ligger utenfor kan det ta lengre enn 10 sekunder og laste opp siden, noe som kan føre til mange tapte salg.
  • Å ha en kinesisk samarbeidspartner er en stor fordel! Å ha en som forstår markedet, hvem influencere det er fordelaktig å bruke og sist men ikke minst: forstår språket. Papirarbeid kommer ofte på kinesisk, og da er man avhengig av å ha en som forstår språket.

// Vilde Christin Skildrud

Kilder:

Bård Kvammes presentasjon

https://medium.muz.li/what-makes-wechat-so-successful-5d4795c96e1d

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *