Lanserte nettbutikk på 30 dager med null erfaring!
Vi har nå begynt med del 3 av kurset digital markedsføring som handler om e-varehandel. Denne uken har vi hatt spennende forelesninger med Karl Philip Lund, hvor vi blant annet fikk høre om hva vi kan forvente oss i løpet av denne perioden. Vi skal blant annet lansere nettbutikk, og derfor fikk vi besøk av to tidligere digital markedsføringsstudenter, Magnus Schafferer og Ola Olsen, som fortale om sine erfaringer med nettbutikkoppgaven og kom med flere gode tips. Magnus Schafferer og Ola Olsen står bak nettbutikken https://brisenshop.no/, og har gått fra null erfaring med å opprette og drifte en nettbutikk, til å opprette et AS.
I dette blogginnlegget skal jeg skrive et utvidet sammendrag av Magnus Schafferer og Ola Olsen sine tips og erfaringer med å lansere en nettbutikk på 30 dager, med null erfaring på forhånd!
Forarbeid og konseptutvikling
Planen deres fra start var å selge klær. Fra tidligere hadde de en plan om å starte en podcast som het Brisen, og dermed ville de lage «Brisen» klær. De mener det er viktig å selge noe man tenker man kunne vært villig til å kjøpe selv. Konseptutviklingsfasen til ferdig utviklet logo gikk raskt. Ingen av de hadde noen erfaring med det å lage logo fra før av, men de tegnet noen logoer for hånd som eksempler på hvordan de ville den skulle se ut, og fikk en erfaren kompis til å hjelpe de med utforming. Logoen de lagde da, står fortsatt den dag i dag.
Det var også viktig for de å ikke gjøre noe halvveis. I oppgaven er det ikke påkrevd å lansere nettbutikken, men de bestemte seg raskt for at dette var noe de ville gjennomføre. Etter logoen var ferdig, bestilte de klærne de hadde lyst til å selge med logoen på, for å ta bilder av produktet. Nettsiden de brukte for å skape klærne tilbyr en mulighet der man kan få ferdig produserte bilder med klærne på nettsidens modeller, men de ville at det skulle se så ekte ut som mulig og gjøre det til sitt eget, og dermed valgte de å produsere disse bildene selv. Grunnen for at de gjorde dette så tidlig i prosessen var for å fylle nettsiden deres med ekte bilder av produktet, og ha sosiale mediekanaler fylt med bra innhold.
Shopify eller woo commerce?
Et av de første valgene de måtte ta var valg av plattform. De fikk tips om både Shopify og Woo Commerce. Med Woo Commerce kan man forme bedre nettsider, og har et bredere valg av muligheter for mindre penger, men dette er også en plattform for de som har litt mer kunnskap. Shopify derimot er veldig enkel å bruke for nybegynnere, og inneholder mer enn nok muligheter for å skape en bra nettside. Shopify tilbyr flere gratis temaer man kan velge for nettsiden, og deretter kan man enkelt sette inn bilder og tekst der man vil med det valgte temaet. Valget deres ble derfor lett, og de gikk for Shopify.
Dropshipping: Muligheter med Printful
Et av deres krav med å selge klær, var at kunden måtte få levert produktet i løpet av eksamensperioden for å være oppdatert på om nettbutikken faktisk var 100% gjennomført. Dropshipping er en businessmodell hvor man bare har ansvar for å opprette en fungerende nettside. Når kundene legger inn ordre, så kommer det en automatisk bestilling til leverandøren som enten lager produktet da eller har ferdig produkt, og sender produktet rett til kunden.
De valgte selskapet Printful som produsent. Printful tilbyr et hav av muligheter. Dersom du har en kul logo, et bilde eller et design, kan Printful printe dette på alle slags klær, hatter, interiør, kaffekopper og masse mer. De tilbyr både print on demand og dropshipping, som var en av grunnene for at de valgte selskapet som leverandør.
Den dag i dag har de lyst til å gå bort fra dropshipping, og starte å lage produkter med høyere kvalitet. De mente at å starte nettbutikken med dropshipping var en god start fordi den var så lett for nybegynnere. Her er listen til skaperne av Brisen over fordeler og ulempene ved dropshipping:
Fordeler
- Veldig enkelt
- Krever lite kunnskap eller ekspertise
- Krever investeringer i liten/ingen grad
- Trenger kun å fokusere på markedsføring
Ulemper
- Sitter igjen med lavere profitt enn med bruk av andre modeller
- Lite kontroll (kvalitet, hurtighet med levering og produsering)
- Toll
Markedsføring med sosiale medier, Mailchimp og Bonjoro
Tidligere i blogginnlegget nevnte jeg at skaperne av Brisen raskt begynte å fylle opp sine sosiale medieprofiler med bilder av produktene. Dette var en strategi de brukte for å etablere merket sitt. De valgte både å dele produktene på sine egne sosiale medieprofiler, men de brukte også influencer og micro-influencer. Med bruk av UTM-lenker fikk de se hvor seerne og kjøperne fant siden, og bruken av influenceren og micro-influenceren skapte både høyere besøkstall og salgstall.
En annen måte som ble brukt for markedsføring var e-post markedsføring. To av programmene som ble brukt var Mailchimp og Bonjoro. Mailchimp er et program hvor man kan sette opp automatiske mail som nyhetsbrev og velkomstbrev, til de som har meldt seg opp på nyhetsbrevlisten. De bestemte seg også for å bruke programmet Bonjoro som gir en muligheten til å sende ut personlige videoer til kundene. For eksempel når noen melder seg på nyhetsbrev så valgte de å sende en personlig takkevideo, for å bli husket ekstra godt av kundene. Begge programmene kan lett integreres med Shopify.
Brisen: konklusjon
Målet fra starten var å tilegne seg sterk kompetanse på oppstart, lansering og å drive en nettbutikk, noe de klarte med glans. De tilegnet seg sterk kompetanse, designet og drev nettbutikken, og fikk flere salg innen måneden var omme. Etter eksamensperioden valgte de å fortsette med nettbutikken, og i dag har de blitt et AS.
Skaperne av Brisen kom med utrolig mange nyttige tips. Det var utrolig spennende og se hvor fort man kan klare å opprette en nettbutikk, dersom man legger arbeid i det. Jeg skal ta med meg alle tips og råd både til nettbutikk oppgaven vi starter på nå, og inn i fremtiden. Disse gutta har virkelig lagt arbeid i nettbutikken sin for å få det til så bra, og det er viktig å huske på å gjøre om man vil komme langt med noe.
// Vilde Christin Skildrud