Uncategorized

Hvordan jeg arbeider digitalt

I dette innlegget skal jeg fortelle hvordan jeg arbeider digitalt. Jeg kommer til å fortelle om blogg, samarbeidstjenester digitalt, hvordan jeg finner fagstoff og hvordan jeg kan dele det med følgere og andre interesserte.

Hvordan jeg blogger og hvorfor

Når jeg blogger setter jeg meg oftest ned etter en forelesning og søker på google etter andre artikler og videoer som handler om det jeg skal blogge om. Det er fint å kunne stoffet ordentlig godt før man setter seg ned og begynner å skrive om det, slik at man ikke deler noe som ikke stemmer eller ikke kan hele konteksten.

Jeg blogger fordi jeg mener dette er en måte jeg kan lære bedre på. Dette er en oppgave vi har fått i forelesning, men det er utrolig lærerikt. Stoffet man lærer i forelesning sitter enda bedre, og man får både øvd seg på å skrive og komme ut av komfortsonen ved å dele det man skriver.

Hvordan jeg bruker digitale tjenester til å samarbeide med andre

For å samarbeide med andre så bruker jeg google docs. Her er det flere muligheter. I forelesning bruker vi et docs dokument hvor oppsettet er satt som et vanlig word dokument. Her er det oftest en av oss som tar notater, mens den andre setter inn viktige lenker og bilder som foreleseren tar opp. Denne versjonen av docs dokumentet bruker vi også når vi skriver gruppe eksamen. Her har vi ofte en del hver, og det er utrolig nyttig å ha et dokument hvor man hele tiden kan se hva de andre skriver, og hvor langt på vei de andre er.

I google docs kan man også benytte regneark funksjonen. Dette blir som et Excel-ark med ruter. Dette er noe vi benytter på jobben når vi skal planlegge sosiale medier poster. Her har vi satt opp en oversiktlig plan med datoer, bilder som skal bli lagt ut, og tekst. Fordi jeg jobber i et internasjonalt firma har vi også flere rader for tekst hvor tekstene blir oversatt til andre språk av oversetterne som samarbeider med oss i andre land.

Hvordan jeg finner nytt og interessant stoff

Når vi har hatt forelesning, og jeg skal lese om temaet i forkant eller ettertid finner jeg det som oftest på Google eller Youtube. Begge disse kanalene har enormt mye fagstoff og her kan man velge artikler, SNL, blogger eller videoer. Jeg finner også interessant stoff når jeg hører på podkaster eller ser TED-talks videoer.

Hvordan jeg jeg kan dele det med følgere og andre interesserte

Blogg er en god måte å dele informasjon på internett. Man har god plass til å skrive akkurat hva man vil, og bilder og videoer er lett å sette inn. Blogginnleggene man skriver kan også bli funnet via google om folk søker etter det du har skrevet om, men det er også veldig lett og dele det på plattformer som Facebook, Instagram og LinkedIn med venner og bekjente. LinkedIn er en plattform som kan ligne på Facebook, men her deler de fleste jobbrelevante ting i stedet. Dermed vil denne plattformen være mest relevant å dele fagstoff på og vil nå mest interesserte for min del.

// Vilde Christin Skildrud

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *