Uncategorized

Refleksjonsnotat

Nå er første delen av digital markedsføring om digital økonomi og forretningsmodeller over, og derfor vil jeg skrive et refleksjonsnotat om kurset. Jeg bestemte meg for å gå dette valgemnet før jeg begynte på bacheloren, og foreløpig er jeg veldig fornøyd.

Jeg vil starte med å trekke frem at jeg synes blogg-delen av kurset er utrolig lærerikt. Det å skrive blogginnlegg er en god erfaring, og ved obligatoriske innleveringer to ganger i uken får man virkelig prøvd seg ut. Det har også vært en god opplevelse å bli satt litt utenfor komfortsonen ved at alt man skriver blir offentlig.

Kurset har vært en «eye-opener» for meg. Teknologien har gått fra å være industriell til å bli digital noe som har ført til at nettbutikken har blitt mye større, nye innovasjoner tar over for gamle, og transaksjonskostnadene skal bli mindre og så kundeverdien blir høyere. 

Vi har lært om hvordan kunstig intelligens, AR og VR kan bli brukt. Roboter blir skapt, og mange av de lærer ting raskere enn det en menneskehjerne kan gjøre. Amazon Go syns jeg også var et veldig spennende tema, da dette er en butikk man kan hente varer og penger blir automatisk trukket fra kortet når du forlater butikken. Vi har også lært om detaljistkjedene som går konkurs på grunn av vanskeligheter med å endre seg etter nåtidens vilkår, eller mangel på kunnskap. 

Hvorfor er dette viktig å kunne?

Jeg mener dette er viktig å kunne fordi verden utvikler seg hele tiden. Man kan se at flere går konkurs, og mulig kunne vært hindret med kunnskapen vi får i forelesning på digital markedsføring. Det er viktig å se endringer og følge trender tett for å ikke falle bak, det er derfor viktig å stå med denne informasjonen vi lærer for å kunne ta forhåndsregler, og vite hva det er viktig å fokusere på i fremtiden. 

Det er flere og flere norske jobber som blir borte. Både på grunn av virksomheter som går konkurs, og jobber gjort av mennesker som blir tatt over av maskiner og roboter. Som markedsfører er det derfor viktig å kunne faget sitt, og ikke sitte igjen med det yrket som blir tatt over av en maskin. Det er viktig å være obs på fremtiden, så man kan lære seg triksene for hvordan man kan markedsføre fremover – om ikke tradisjonell markedsføring holder, trenger markedet noen nye kreative hoder som kan hjelpe til å utvikle markedet til det bedre. 

Jeg synes kurset har vært veldig interessant til nå, og jeg gleder meg til fortsettelsen!

//Vilde Christin Skildrud

One Comment

  • Frida

    Så spennende å lese om dine refleksjoner rundt den første delen av faget! Det virker som om du har fått masse ny input og fått reflektert rundt flere av temaene som er tatt opp.

    Masse lykke til videre i neste modul av faget:D

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *