Uncategorized

Hva er inbound marketing, og hvorfor er dette viktig for din markedsføringsstrategi?

Inbound marketing handler om å tiltrekke seg kunder ved bruk av strategisk innhold, i stedet for å bruke tradisjonell markedsføring som å sende ut reklamer. Man bygger et forhold og har samtaler med potensielle kunder ved å gi dem noe av verdi – som for eksempel et blogginnlegg med tips som kan være nyttig for den potensielle kunde.

I dette blogginnlegget skal jeg skrive om inbound marketing og hvorfor man bør ta det i bruk i sin virksomhet.

Hva er forskjellen på Inbound og outbound marketing?

Outbound markedsføring har lenge vært på banen hvor mer tradisjonell markedsføring står i fokus. Med mer tradisjonell markedsføring mener jeg store kampanjer, TV reklamer og salg som prakkes på både interesserte og ikke interesserte. Dette er noe som alltid har blitt flittig brukt, men ettersom kjøpsprosessen og markedet har forandret seg i stor grad, vil ikke alle som driver med outbound markedsføring lykkes i like stor grad som de kunne gjort om de hadde tatt i bruk inbound.

Inbound markedsføring handler om å gi verdi til kunden for å lokke kunden til deg. Det å hjelpe kunden står i sentrum. Ut ifra hva du selger er det viktig å finne ut hvilke personas som er dine potensielle kunder. Ut i fra dette kan man komme frem til hvilke problemer dine potensielle kunder har, og deretter skrive for eksempel blogginnlegg, e-bøker, videoer eller annet innhold for å hjelpe kunden med sine problemer. Med godt innhold og bruk av SEO vil innholdet ditt kunne komme høyt opp i google søk, og dermed bli oppdaget av dine potensielle kunder. Dette blir verdi for kunden, og du vil stille sterkere når kunden skal velge produktet den vil kjøpe.

Eksempler på inbound marketing:

  • Nettsider
  • Google
  • Blogg
  • Sosiale medier (inkludert annonsering)
  • Content marketing
  • Søkemotoroptimalisering (SEO)
  • Calls-to-action (CTA)
  • Landingsider
  • E-bøker og whitepapers
  • E-post og nyhetsbrev
  • Marketing automation

Kilde: Inbound Group

Dette sier HubSpot om inbound marketing

Hvem bør ta i bruk inbound marketing?

I følge inbound group så vil inbound markedsføring passe for de fleste, men noen mer enn andre. Som for eksempel de som vet at de har potensielle kunder som kan google seg til løsningen på problemet sitt har en stor fordel ved bruk av inbound.

Men de aller fleste bør ta i bruk inbound marketing i dag. Fordi kjøpsprosessen er i stor grad endret, og det er et hav av potensielle selgere å velge for kunden, blir det ekstra vanskelig å skille seg ut i mengden med outbound markedsføring. Med et godt produsert innhold som hjelper kunden vil kunden få en relasjon med merkevaren, som vil stille sterkt i valget av produkt. Derfor er dette en god strategi å ta i bruk for alle virksomheter.

Hvorfor bør man ta i bruk inbound marketing?

Inbound marketing fører til at potensielle kunder blir sikrere på valget de tar når det kommer til endelig valg av produkt. Ved bruk av strategien har man allerede hjulpet kunden med problemet sitt på en eller annen måte, og de vil sitte igjen med en god erfaring av merket. De vil også ha all informasjonen de trenger for å ta valget, og vil stå igjen med et sikrere ja når de kommer til kassen.

Inbound markedsføring vil styrke merkevarens omdømme, og gjenkjenning, noe som igjen vil føre til mer salg og positive anmeldelser fra kunder man har hjulpet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *